Brak okresu po odstawieniu tabletek

Brak miesiączki nazywany jest w medycynie amenorrhea i oznacza zatrzymanie krwawienia przez co najmniej 4 miesiące lub odstępy pomiędzy nimi trwające powyżej 3 miesięcy.

Przyczyny zatrzymania miesiączki

U największej liczby kobiet amenorrhea związana jest z ciążą i w pierwszej kolejności należy ją wykluczyć. Jeśli wynik testu ciążowego jest negatywny należy zastanowić się czy nad innymi przyczynami takimi jak: nagła zmiana wagi (zarówno jej utrata, jak i przybycie), ciężkie sytuacje stresujące, uprawianie wyczynowo sportu, karmienie piersią, problemy hormonalne (np. brak owulacji), zespół policystycznych jajników, przedwczesne wygaśnięcie czynności pracy jajników, zastosowanie nowych leków (antykoncepcyjnych, na uspokojenie), odstawienie środków antykoncepcyjnych, choroba tarczycy, zespół Cushinga, cysty (guzy) na jajnikach, schorzenia narządu rodnego, menopauza, nowotwór, chemioterapia i inne. Aby je wszystkie wykluczyć należy niezwłocznie udać się do lekarza ginekologa.

 

Odstawienie pigułek antykoncepcyjnych a owulacja

Po odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych, możliwy jest brak owulacji przez pewien czas. W przypadku niektórych kobiet, które stosowały pigułki dość długo, które już wcześniej miały problemy hormonalne i zaczęły stosowanie antykoncepcji w młodym wieku, okres może pojawić się dopiero po upływie 3-4 miesięcy, a krwawienie może być nieregularnie.

Ciało kobiety musi zacząć produkcję własnych hormonów i potrzebuje czasu, aby osiągnąć swój normalny rytm. Jeśli jeszcze przed rozpoczęciem tej formy antykoncepcji cykle były bezowulacyjne, miesiączka nie występowała, istnieje duża szansa, że będzie to mieć miejsce również po odstawieniu tabletek.

 

Jeśli brak jest okresu po odstawieniu tabletek dłużej niż 4 miesiące – należy umówić się na wizytę do lekarza, który w pierwszej kolejności wykluczy ciążę i zleci badania hormonalne: FSH, LH, TSH, prolaktyny.

Wysoki poziom FSH wskazuje na zaburzenia w pracy jajników, wysoki poziom TSH może świadczyć o problemach z tarczycą. W takich przypadkach ginekolog zastosuje leki wyrównujące poziom hormonów w organizmie i w razie konieczności konsultację u endokrynologa.

Jeśli poziom hormonów będzie bez zmian konieczne będą badania zmierzające do wykluczenia pozostałych schorzeń mogących być przyczyną braku okresu. Nie wolno tej sprawy bagatelizować, bo zdrowie mamy tylko jedno.

2 thoughts on “Brak okresu po odstawieniu tabletek

Komentarze są wyłączone.